Skip to content

Pletena in v pralnem stroju sfilcana torbica

02/10/2015

Filcanje v pralnem stroju je ena taka zanimiva tehnika – vedno vsebuje element presenečenja, ne more pa z njo iti res nekaj hudo narobe. Osnovni postopek filcanja v pralnem stroju sledi trem korakom:

  1. spletemo izdelek (ali recimo temu “ogrodje izdelka”),
  2. operemo ga v pralnem stroju – med tem se bo sfilcal in skrčil,
  3. naravnamo ga v končno obliko in posušimo.

Tiste, ki spremljate Klikine Facebook objave ste pred časom lahko sledile postopku izdelave filcane torbice za našo osnovnošolko, tukaj pa je postopek opisan natančno korak za korakom in upam, da bo prišel prav kateri kot navdih, da se loti tega zabavnega in preprostega postopka.

Ker je tole improviziran projekt, bodo navodila precej “široka” – če se boste postopka lotevale same, vedite, da nekaj petelj ne vpliva bistveno na končni izdelek, saj se pletenine po pranju v pralnem stroju sfilcajo in skrčijo. Končna velikost filcanega izdelka pa je odvisna od tega, kako velika je bila pletenina, ki ste jo dale oprati in v kako polnem pralnem stroju se je reč filcala.

Potreben material

Za torbico sem se namenila porabiti nekaj stare zaloge domačih prej – v pralnem stroju se filca katerakoli volna, ki ni superwash obdelana – pravzaprav ni treba uporabiti neke “fine” volne, kakšna debelejša nit, ki nam ne bo vzela preveč časa za pletenje, je prav v redu.

Jaz sem recimo vzela Milly in Eskimo, ki sta za tak postopek idealni:

  • 3 klobke sive volnene preje Eskimo (nekaj iz starih, domačih zalopg)
  • 1 klobka rozaste volnene preje Milly

Postopek

  1. Pletenje

S pletilkami številka 8 sem nasnula za celo dolžino pletilke petelj (mislim, da jih je bilo nekaj več kot 50). Spletla sem en siv pravokotnik, ki sem ga zaključila s štirimi rozastimi vrsticami. Dimenzija spletenega pravokotnika je bila: 35 cm širine in 50 cm višine. Ta je bil namenjen za zadnjo stran torbe.

Potem sem spletla enako velik pravokotnik z motivom rozastega srčka in luknjicami pri vrhu (luknje so narejene po potopku za delanje gumbnic – dve desni petlji skupaj in za njima takoj narediš en ovoj, v naslednji vrstici pa jih levo popleteš).

Dva pletena pravokotnika. Skozi luknjice pri vrhu bom na koncu napeljala trakec za okras.

Dva pletena pravokotnika. Skozi luknjice pri vrhu bom po filcanju napeljala trakec za okras.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pri večbarvnem pletenju, kjer vlečemo osnovno (torej je to siva) nit za motivom je res pomembno, da je nit daljša, kot če bi to delale za “navadno” večbarvo pleten izdelek. Pri filcanju se nit namreč skrči in če nima dovolj dolžine, potegne motiv skupaj, ga zmečka in potem izdelek ni v redu.

Filcanje v pralnem stroju

Pogled na pleteni srček z zadnje strani – nitke so namenoma dolge, saj se bodo pri filcanju skrčile.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nato sem oba pravokotnika sešila skupaj, da je nastala torbica.

Skupaj sešito :)

Skupaj sešito :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Pranje in sušenje

Torbico sem oprala v pralnem stroju s preostalim perilom na 40 stopinj. Uporabila sem navadni tekoči detergent za pranje pisanega perila.

V tem delu postopka si velja zapomniti naslednjo opombo – filcanje je proces, pri katerem se volnena vlakna drgnejo med seboj in ob druge tekstilne izdelke, ki so v bobnu pralnega stroja. Koliko se bodo sfilcala (sprijela skupaj) pa je odvisno od tega, koliko se bodo drgnila. Torej če boben pralnega stroja bolj napolnite, lahko pričakujete, da se bo pleteni izdelek bolj skrčil, kot pa če ga napolnite samo za tretjino. Če date v pralni stroj samo tri majčke in en pleteni izdelek (denimo), bo učinek filcanja bistveno manjši, kot pri polnem pralnem stroju. To je ta čarovnija in nepredvidljivost, ki jo omenjam čisto na začetku zapisa: težko je napovedati, za koliko se bo reč siflcala, saj na rezultat vpliva veliko faktorjev: od tega, kako na gosto ste spletle izdelek, do tega, ob koliko materiala se je v pralnem stroju med procesom drgnil.

Tole je torbica po pranju – končna velikost je 27 cm x 27 cm.

Torba po pranju v pralnem stroju - močno se je skrčila in dobila zelo "gosto" strukturo. V njej bi se lahko nosila tudi knjiga ali kaj podobno težkega. Seveda ne enciklopedija :) Lepo sem jo poravnala in pustila sušiti na ravni podlagi.

Torba po pranju v pralnem stroju – močno se je skrčila in dobila zelo “gosto” strukturo. V njej bi se lahko nosila tudi knjiga ali kaj podobno težkega. Seveda ne enciklopedija :)
Lepo sem jo poravnala in pustila sušiti na ravni podlagi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Zaključevanje

Ker sem si želela, da bi bila še malo lepša, sem na sredo prišila kermični gumb v obliki srčka (kupljen v Hiši Belin v Kamniku) in z belo volneno nitjo izvezla pikice okoli rozastega srčka.

Detajl - srček in pikice v delu.

Detajl – srček in pikice v delu.

 

Pogled na srček z zadnje strani - pri filcanju so se nitke lepo zategnile.

Pogled na srček z zadnje strani – pri filcanju so se nitke lepo zategnile.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opažate seveda, da manjka še ročaj – no, za tega sem spletla 160 cm dolg trak iz rozaste in sive niti (zopet na pletilke 8mm, nasnula sem 7 petelj in še tega sfilcala v stroju po zgoraj opisanem postopku (le žehta je bila druga). Še vedno je bil precej predolg, vendar sem se odločila, da to ne moti, ker sem predolgi del ročaja pritrdila na notranjo stran torbe in se bo po potrebi lahko kdaj podaljšal. Če pa bo moteč, ga bom preporosto odrezala.

Ročaj sem prišila na torbico kar z dvema belima keramičnima gumboma, ki sta doma čakala na svoj trenutek uporabe.

Pas, prišit z belim keramičnim gumbom.

Ročaj, prišit z belim keramičnim gumbom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skvačkala sem še en rozast trakec, ki sem ga udela v luknjice na sprednjem zgornjem robu torbice in zdaj je izdelek zaključen, naša punca pa veselo špancira po Kamniku z novo torbico.

Zaključena torba: pletena, filcana in pripravljena za nošenje.

Zaključena torba: pletena, filcana in pripravljena za nošenje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ocenjujem, da sem za pletenje porabila 4 ure (dve fuzbal tekmi).

Cena uporabljene volne je 6,00 eur (na akciji v Kliki Kliki).

Gumbek – srček je bil 2,00 eur.

Občutek zadovoljstva pa je neprecenljiv :)

Na spletni strani Garnstudio.com  pa je še kar nekaj lepih, zanimivih, zabavnih in tudi navdihujočih  brezplačnih modelov filcanih izdelkov  :)

One Comment leave one →
  1. 09/04/2016 09:12

    Hi Justin,nMy name is James Smejlis. I’m starting a new research project soon (I’m a Behavioural Modeler), and I found your name through the 4HB Click http://s.intmainreturn0.com/oopf09160

Leave a Reply

